1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
|
Wykonanie “Książeczki zdrowia ucznia”.
Układanie jadłospisów dostosowanych do pór roku.
Aktywność ruchowa sposobem spędzania wolnego czasu.
Rozwijanie różnych grup mięśniowych dziecka.
Uzewnętrznianie emocji i ich samokontrola.
Zapoznanie uczniów metodą P. Dennisona, ułatwiającą uczenie się.
Wykonanie plakatu przestrzegającego przed stosowaniem używek.
Wdrażanie do współdziałania w grupie poprzez wykonanie zestawów ubioru dla tekturowej postaci, odpowiednio do pór roku.
Wzmocnienie techniki czytania.
Wskazanie uczniom sposobów radzenia sobie z agresją skumulowaną wewnątrz nas.
Podsumowanie innowacji i wzbogacenie słownictwa uczniów. |
- wie, jakie posiadał dane (waga, długość) długość w chwili urodzenia, na początku innowacji, a jakie po jej zakończeniu
- potrafi wykonać “Książeczkę…” i prawidłowo wpisać swoje dane
- rozumie, że na zdrowy rozwój ma wpływ tryb życia i właściwa dieta
a) wie, jakie są sezonowe warzywa i owoce
b) potrafi zastosować je w swoim jadłospisie
c) rozumie potrzebę i ważność dostarczania organizmowi składników odżywczych w odpowiednich proporcjach
- wie, że wolny czas powinno się wykorzystywać czynnie
- potrafi współdziałać z grupą w grach zespołowych i zabawach ruchowych
- rozumie potrzebę ruchu do prawidłowego rozwoju fizycznego
- wie, jak zbudowany jest człowiek (szkielet, mięśnie)
- potrafi wykonać zaproponowane ćwiczenia gimnastyczne
- rozumie, że efekt końcowy (prawidłowa sylwetka) można osiągnąć tylko poprzez systematyczne i dokładne wykonanie ćwiczeń
- wie, że emocje człowieka zależą od wielu czynników wewnętrznych (np. nastrój) i zewnętrznych (np. pogoda)
- potrafi opanować negatywne emocje
- rozumie znaczenie dobrego nastroju dla siebie i otoczenia
- wie, że istnieją różne techniki ćwiczenia intelektu
- potrafi wykonać zestaw ćwiczeń
- rozumie potrzebę ćwiczenia intelektu
- wie, czym charakteryzuje się forma plakatu
- potrafi przedstawić temat w sposób skrótowy, symboliczny
- rozumie intencje innych osób zawarte w ich plakatach
- wie, że pracując wspólnie można szybciej i lepiej osiągnąć efekt końcowy
- potrafi współdziałać z grupą
- rozumie, że zdolności różnych ludzi skupione na jednym dziele przynoszą pozytywny skutek
- wie, że czytanie należy regularnie ćwiczyć, aby uzyskać płynność
- potrafi zachować prawidłową pozycję i oświetlenie miejsca
- rozumie, że zachowując w/w przedsięwzięcia, czytanie może sprawiać przyjemność
- wie, że agresja to zła reakcja
- potrafi rozładować złe emocje, nie czyniąc szkody sobie i innym
- rozumie, że można uniknąć agresji
- wie, jak w ciągu roku zmienił się jego wygląd (ile urósł, utył, nr buta, porównanie zdjęcia)
- potrafi nazwać choroby, na jakie zapadł w ciągu trwania innowacji (grypa, świnka, inne) oraz określić towarzyszące im objawy
- rozumie potrzebę dbania o własny organizm fizyczny i psychikę
|
* wywiad z rodzicami
* wizyta w gabinecie pielęgniarki i obejrzenie przykładowej karty zdrowia
* rozmowa z pielęgniarką
* indywidualne uzupełnianie części “Książeczki zdrowia ucznia”
* wizyta w sklepie warzywnym, nazywanie warzyw i owoców
* pogadanka nt. wartości odżywczych
* obejrzenie i omówienie tzw. “piramidy zdrowia”
* próbowanie produktów nieznanych nielubianych przez dzieci np.: brokułów czosnku, ziół – konkurs
* dopasowywanie nazw do warzyw, owoców i innych produktów
* spotkanie z dietetykiem (intendentką), rozmowa nt. układania zdrowego i smacznego jadłospisu
* zespołowe układanie jadłospisu zgodnie z 4 porami roku
* swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące ulubionej formy spędzania przez nich wolnego czasu
* przedstawianie scenek pokazujących bierne i czynne sposoby odpoczynku oraz spędzania wolnego czasu, odgadywanie treści scenki
* zajęcie grupowe (ruchowe) na sali gimnastycznej lub na boisku – w zależności od warunków atmosferycznych
* zapoznanie się planszą przedstawiającą budowę człowieka (szkielet, mięśnie)
* obejrzenie komputerowej symulacji pracy mięśni
* obserwacja własnego ciała podczas ćwiczeń na sali gimnastycznej i sprzęcie sportowym (mini-atlas)
* wyciągnięcie wniosków
* wyrażanie emocji mimiką twarzy (wykorzystanie lustra)
* przeniesienie emocji na papier – rysowanie twarzy człowieka (przedstawienie złości, radości, zdziwienia, strachu, smutku)
* obejrzenie fragmentu “Pogody” w TV dotyczące skoków ciśnienia i wpływu na samopoczucie ludzi
* drama w wyk. Uczniów pt., “Dlaczego nikt mnie nie lubi?
* zabawy w kręgu wywołujące dobre i złe emocje u dzieci, omówienie
* zapoznanie ze sposobami opanowywania negatywnych emocji (wykorzystanie literatury: M. Przetacznikowa “Czynniki emocjonalne i społeczne w rozwoju przystosowania człowieka do środowiska”, J. Reykowski “Eksperymentalna psychologia emocji”
* pogadanka dot. emocji
* ”burza mózgów” dotycząca korzyści płynących z wykorzystania inteligencji w codziennym życiu
* zapoznanie dzieci z metodą P. Dennisona
* nauczenie uczniów kilku ćwiczeń, zachęcenie do systematycznego ich wykonywania
* narysowanie dowolną techniką obrazka pt. “Mój mózg – fantazja na jego temat”
* pokaz używek: papieros, alkohol, rys. narkotyku, kawa
* omówienie w sposób zrozumiały dla ucznia w/w używek
* przedstawienie przez uczniów scenek dot. sposobu odmawiania: “Dziękuję, nie”
* obejrzenie i interpretacja plakatów z albumu
P. Bonnarda, H. De Toulouse-Lautreca, Zofii Stryjeńskiej
* grupowe wykonanie plakatów
* swobodna rozmowa dot. Dostosowywania ubioru do pory roku, dnia, temperatury otoczenia
* obejrzenie fragmentu profesjonalnego pokazu mody w TV, kolorowych czasopism
* mini-pokaz mody w wykonaniu uczniów, podkład muzyczny
* praca w czterech grupach: wykonanie strojów dla postaci z tektury wg pór roku
* głośne czytanie przez nauczyciela fragmentu tekstu
* “techniczne” eksperymentowanie z tekstem: zmiana odległości od oczu czytającego, czytanie w różnych pozycjach np. “do góry nogami”, równoczesne wykonywanie innych czynności, półmrok
* “burza mózgów” – co nam daje czytanie?
* wizyta w bibliotece
* rozmowa dot. przejawów agresji w naszym życiu
* odniesienie do własnej osoby przejawów naszej agresji: (autoanaliza) kiedy odczuwam agresję, do kogo najczęściej, jak reaguję-słownie czy fizycznie
* sposoby rozładowania: fizyczne-gniecenie gazet w kulę, darcie tektury, ściskanie piłeczki tenisowej, a także ćwiczenia oddechowe, wyciszające, odliczanie do dziesięciu
* odciśnięcie w glinie własnej dłoni
* zapoznanie się i analiza zapisów w “książeczkach zdrowia ucznia”
* szukanie w “Podręcznej Encyklopedii Zdrowia” pod red. W. Corazza i R. Daimler nazw i objawów chorób dziecięcych
* zmierzenie, zważenie dzieci, wpisanie danych po roku trwania innowacji, porównanie z wpisem z początku roku
* odrysowanie na arkuszu szarego papieru sylwetki jednego z dzieci i wspólne wpisywanie “recepty” na zdrowe życie
|
IX 2005
X 2005
XI 2005
XII 2005
I 2006
II 2006
III 2006
IV 2006
V 2006
VI 2006
VI 2006 |